Monday, August 23, 2010

BN lekakan rakyat dari mencari Lailatul Qadar


BESUT, 23 Ogos: Kerajaan Barisan Nasional (BN) didakwa sengaja merancang program-program hiburan di saluran media dikuasainya sepanjang bulan Ramadhan bagi membantutkan kesungguhan umat Islam mempertingkatkan amal, terutama usaha mereka mencari malam penuh berkat yang dinamakan Lailatul Qadar.

“Kita dimaklumkan sejak dua tiga bulan sebelum Ramadhan, kerajaan (BN) sudah pun rancang program-program yang nak diisi, terutama dalam tv. Program hiburan, cerita dan sebagainya sengaja disusun supaya umat Islam terpesona depan tv lalu lalai dari ambil kesempatan lipatgandakan amal, terutama di waktu malam sepanjang bulan mulia ini,” dakwa Penolong Setiausaha Dewan Ulama PAS Terengganu, Haji Omar Sidek.

Dalam tazkirah ringkas sempena solat tarawih di Masjid Tengku Zainal, Kampung Air Tawar, dekat sini malam tadi, beliau melahirkan raza kesal apabila program-program hiburan di tv tidak langsung dikurangkan, sekali gus memberi gambaran seolah-olah kerajaan tidak menzahirkan rasa hormat di atas kehadiran Ramadhan.

Menurut bekas Pengarah Yayasan Islam Terengganu (YIT) itu, rakyat tidak perlu merasa pelik sekiranya dakwaan itu benar, kerana telah dimaklumi umum bahawa kerajaan BN sekarang menggunakan khidmat sebuah firma Yahudi sebagai penasihat negara.

Sedangkan, katanya, al-Quran secara jelas telah memberi ingatan kepada umatnya bahawa golongan Yahudi dan Nasrani sekali-kali tidak akan redha dan setuju dengan umat Islam, selagi kita tidak mengikut jalan dan telunjuk mereka.

“Mana mungkin Yahudi akan menasihati kerajaan supaya buat program biar umat Islam makin menghayati agama? Sebaliknya, dia akan usahakan agar kita semua makin jauh. Sebab itu kalau kita tengok program kerajaan kebanyakannya tidak ajak rakyat berlumba merebut keberkatan Ramadhan,” ujarnya lagi.

Sebaliknya, beliau berkata seluruh negara bagaikan diajak untuk “berlumba” menjamu selera dengan berbagai jenis makanan dan kuih-muih. Rakyat juga diajak untuk “berlumba” mempersiapkan rumah dan keluarga masing-masing untuk menyambut Hari Raya Idulfitri sejak hari pertama puasa lagi.

Omar turut berpandangan bahawa semua ini tidak terlepas dari perancangan demi kepentingan politik BN.

Baginya, perkara itu adalah sebahagian taktik halus BN untuk memastikan rakyat, terutama umat Islam, terus menyokongnya.

“BN terlalu takut sekiranya umat Islam benar-benar menghidupkan Ramadhan mengikut apa yang dikehendaki agama. Orang yang hidupkan bulan mulia ini, lebih-lebih lagi bertemu pula dengan Lailatul Qadar, dijanjikan Allah menjadi orang bertaqwa.

“Apabila rakyat menjadi orang yang benar-benar bertaqwa, dia tentu akan pilih dan sokong orang baik dan bertaqwa juga jadi pemimpin. Ketika itu mana ada lagi yang akan sokong BN?” soalnya.
Di atas perkiraan itu, katanya BN lebih selesa sekiranya rakyat negara ini, terutama umat Islam kekal dalam keadaan Islam “tradisi” sepertimana sedia ada.

Taktik itu, menurutnya samalah sebagaimana BN sangat selesa sekiranya sebilangan rakyat kekal miskin kerana memudahkan BN menggula-gulakan mereka dan memberikan keuntungan politik, terutama setiap kali berlakunya pilihan raya.

harakahdaily

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails