Monday, May 24, 2010

Cadangan modul induksi untuk anggota DHPP

Kejayaan mengangkat status Kelab Penyokong PAS menjadi sayap utama parti kepada Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) merupakan petanda awal PAS akan bangkit dengan lebih berkesan lagi dalam politik tanah air khasnya menjelang PRU 13 nanti.

Tidak hairanlah sejak kebelakangan ini suara-suara sumbang dari parti-parti komponen BN yang mengkritik langkah proaktif PAS ini semakin lantang kedengaran, tidak lain dan tidak bukan akibat dari rasa kebimbangan mereka yang semakin sukar dibendung terhadap kemungkinan akan menghadapi kemerosotan pengaruh khususnya dari masyarakat bukan Islam.

Memandangkan salah satu asas penubuhan parti-parti ini ialah berpaksikan semangat perkauman, sudah tentulah pengiktirafan PAS terhadap sokongan bukan Islam melalui DHPP amat menakutkan mereka lantaran kekuatan Dewan ini boleh menerobos benteng perkauman yang selama ini diperjuangkan oleh parti-parti komponen BN.

Bagi pendokong PR amnya dan PAS khasnya, biarkanlah seteru politik kita itu berhabis masa dan tenaga untuk menggagalkan perancangan murni ini. Tugas kita ketika ini bukanlah melayan segala tohmahan dan propaganda mereka dan agen-agen mereka, bahkan yang paling penting marilah kita bersatu padu, berganding bahu untuk membangunkan sebuah DHPP yang kukuh untuk menjadi salah satu jentera penerangan kita yang berkesan terutamanya bagi menghadapai PRU 13 tidak lama lagi.

Sebagaimana seruan Dr. Mujahid Yusof Rawa dalam ucapannya semalam, DHPP seumpama bayi yang baru lahir perlu dibelai dengan bersungguh-sungguh dengan akhlak terpuji dan keindahan Islam supaya ianya membesar menjadi mata dan telinga PAS dalam mengajak masyarakat bukan Islam menjauhi politik songsang dan keji, bertuhankan kebendaan dan berhijrah kepada politik berasaskan fitrah yang memperjuangkan keadilan dalam masyarakat dan memartabatkan nilai insan.

Justeru, untuk meningkatkan jati diri dan menyuburkan semangat ahli-ahli DHPP untuk terus bernaung di bawah kepimpinan ulamak, saya mencadangkan satu modul induksi bagi ahli-ahli ini diperkenalkan. Kurikulum tertentu yang selaras dengan fitrah insani tanpa mengira bangsa dan agama boleh diserapkan dalam modul ini.

 Seberapa banyak maklum balas berkaitan keperluan pemantapan jati diri juga hendaklah diperolehi dari ahli-ahli dewan ini agar modul yang ingin diperkenalkan memenuhi kehendak dan cita rasa ahli-ahli sendiri. Sebagai pejuang kebenaran dan keadilan, sama-samalah kita berdoa agar usaha murni ini akan membuahkan hasil yang diharapkan dalam menentang kezaliman dan penyelewengan.

IH, Southern City,
Johor.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails